Razglednice, stari običaj u novom ruhu, početak jedne velike priče o prijateljstvu djece Hrvatske i Japana
Projekt Bridges of Culture gradi mostove između Hrvatske i Japana – učenici kroz njega uče o jeziku, kulturi i prijateljstvu, ali i stvaraju uspomene koje će pamtiti cijeli život.
U doba digitalne komunikacije učenici OŠ Mato Lovrak odlučili su oživjeti jedan gotovo zaboravljeni oblik izražavanja – razglednicu. Nedavno smo s velikim veseljem primili vijest da je naša pošiljka sretno stigla na svoje odredište – u srce Tokija, u Shinjuku distrikt. Ova suradnja s Tokyo Metropolitan Sougou Geijutsu Senior High School pokazuje kako učenici mogu učiti jedni od drugih, razmjenjivati kreativne ideje i graditi prijateljstvo izvan granica domovine.
Ta je škola jedinstvena po tome što nudi obrazovanje u trima umjetničkim disciplinama – vizualnim umjetnostima, izvedbenim umjetnostima i klasičnoj glazbi. Njeguje kreativnost, izražajnost i međunarodnu otvorenost, a njezini učenici svakodnevno razvijaju svoje talente kroz nastavu i brojne kulturne aktivnosti. Sudjeluju u projektima koji uključuju scenske izvedbe, glazbene koncerte, izložbe i druge umjetničke inicijative, čime se potiče ne samo individualni talent, nego i timski duh te prijateljstvo među učenicima.
U drugoj je fazi projekta naša suradnja s ovom školom konkretizirana kroz slanje razglednica i poklona koje su naši partneri u Tokiju s oduševljenjem primili. Učenici OŠ Mato Lovrak poslali su razglednice iz svih krajeva Hrvatske, a svaka je istaknula zanimljivosti o pojedinom mjestu. Time je ostvarena prava međukulturna razmjena – mali znak pažnje i kreativnog izraza povezao je učenike dviju dalekih zemalja i pokazao da umjetnost i prijateljstvo mogu prijeći sve granice i podsjetio nas da su riječi i slike ponekad snažnije od bilo kojeg ekrana.
Naši prijatelji iz Japana, uz razglednice pune toplih poruka, izradili su i poslali veliki broj origami uradaka, među kojima se posebno ističe ždral – simbol pažnje i prijateljstva prema našim osmašima. U japanskoj je kulturi origami mnogo više od igre s papirom – on je umjetnost, ali i način izražavanja želje za mirom, srećom i dugim životom. Posebno značenje ima upravo origami ždral, simbol nade i mira, poznat i kroz potresnu priču o Sadako Sasaki u romanu Sadako hoće živjeti.
U pismu koje je pratilo pošiljku kolegica prof. Haruko Uesato napisala je i toplu poruku našim učenicima svjesna da živimo u vrlo nestabilnim vremenima te su iz tog razloga njezini učenici savijali ždralove od papira koje su pažljivo „sprešali“ kako bi stali u omotnicu te se nadaju da ćemo im mi pomoći „poletjeti“. Ta simbolična misao nosi predivnu poruku mira: na našim je učenicima da svojim entuzijazmom, maštom i prijateljstvom pomognu ždralovima da ponovno rašire svoja krila.
Razmjena darova i poruka nije samo lijepa gesta, nego i snažan način na koji mladi ljudi uče o važnosti međusobnog razumijevanja, poštovanja, mira i prijateljstva. Ovakvi projekti grade mostove između dviju kultura koje se po mnogočemu razlikuju, a istodobno povezuju mlade kroz univerzalne vrijednosti.
Ravnateljica škole Vesna Lončar-Cindrić svojim je riječima lijepo zaokružila emociju i smisao ovog projekta:
„Veliko nam je zadovoljstvo što imamo priliku sudjelovati u ovoj prekrasnoj suradnji. Ovaj nam projekt donosi dragocjeno iskustvo kroz koje učimo o drugačijoj kulturi, tradiciji i običajima, a istovremeno i sami dijelimo dio našeg svijeta s njima. Naši su učenici s puno entuzijazma sudjelovali u svim aktivnostima i jako smo ponosni na njih i njihovu uključenost u projekt. Ovakvi susreti i razmjene uče djecu važnosti prijateljstva, mira i poštovanja među kulturama. Veselimo se nastavku suradnje s našim japanskim partnerima i vjerujemo da će ova iskustva ostati trajna uspomena našim učenicima.“
Učenici naše škole s nestrpljenjem čekaju nove prilike da se ponovno povežu s prijateljima iz Japana i kroz umjetnost nastave stvarati mostove između kultura.
Pripreme za treću fazu projekta već su u tijeku, a u međuvremenu su i učenici podijelili svoje dojmove:
„Bilo mi je jako uzbudljivo pisati razglednicu i znati da će je netko u Japanu pročitati. Nadam se da će im se svidjeti moj grad i Hrvatska.“
„Origami ždralovi koje su nam poslali naši prijatelji prekrasni su. Nisam znala da u Japanu simboliziraju mir i sreću – to mi je posebno važno.“
„Najviše mi se svidjela ideja da razglednice putuju iz različitih krajeva Hrvatske. Tako će učenici u Japanu moći upoznati cijelu našu zemlju.“
„Ponosan sam što smo dio ovog projekta. Lijepo je znati da, iako smo tako daleko, možemo biti prijatelji.“
„Ovaj projekt mi je zabavan i zanimljiv. Sviđa mi se pisanje razglednica i pisama te učenje o njihovoj kulturi. Voljela bih nastaviti s ovim projektom jer učimo o novim običajima i stječemo nove prijatelje s kojima bih i u budućnosti željela ostati u kontaktu.“
„Projekt s Japanom mi je bio jedan od najzanimljivijih projekata u kojem sam sudjelovala. Kroz projekt smo stekli znanje o japanskoj kulturi i njihovim običajima, što mi je jako zabavno.“
„Sviđa mi se ideja ove suradnje jer nam pomaže u upoznavanju i povezivanju s vršnjacima iz drugih krajeva svijeta.“
„Ova suradnja mi se svidjela jer mi je zanimljivo koristiti razglednice koje do sada nisam nikada pisao, ali ću od sada početi i ja slati razglednice. Učenici iz Japana su jako ljubazni i rado bih opet surađivao.“
Mostovi koje gradimo danas možda su od papira, ali vežu srca čvršće nego bilo koji most od kamena.
Fotografije i tekst: Kristina Abramović





